Kaj so izbirni predmeti?
Izbirni predmeti so način prilagajanja osnovne šole individualnim razlikam in interesom učencev. So priložnost, da učenci ob lastni izbiri teh predmetov poudarijo in razvijajo svoje močne strani in sposobnosti ter se pri njih dokažejo. Učenci se lahko odločajo za določen izbirni predmet tudi z vidika nameravanega nadaljnjega šolanja.
Izbirni predmeti so vključeni v predmetnik tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja, torej v 7., 8. in 9. razred. Šola mora ponuditi pouk najmanj treh izbirnih predmetov iz družboslovno-humanističnega sklopa in najmanj treh iz naravoslovno-tehničnega sklopa. V okviru družboslovno-humanističnega sklopa mora šola ponuditi pouk tujega jezika, nekonfesionalni pouk o verstvih in etiki ter pouk retorike.
Kaj učenec izbira?
Učenec izbere 2 uri izbirnih predmetov, lahko pa tudi 3, če s tem soglašajo njegovi starši.
Učenec ima možnost naslednje izbire in kombinacije:
- v primeru, da se učenec odloči za dve uri tedensko, ima možnost, da izbere dva enourna predmeta ali enega, ki traja 2 uri (tuji jezik je edini izbirni predmet, ki traja dve uri tedensko);
- v primeru, da se v soglasju s starši odloči za tri ure tedensko, pa ima možnost izbire v naslednjih kombinacijah – 3 predmete, če so enourni, oz. 2 predmeta, če je eden izmed predmetov dvourni in en enourni.
Potek pouka izbirnih predmetov in ocenjevanje
Pouk izbirnega predmeta je na urniku eno uro na teden, razen izbirnega tujega jezika, ki je na urniku dve uri na teden. Nekatere vsebine (npr. turistična vzgoja) lahko tečejo izjemoma tudi strnjeno izven rednega urnika (ogledi, izleti …). Obisk pouka izbirnih predmetov je obvezen, predmeti se ocenjujejo s številčnimi ocenami od 1 do 5.
Če je učenec izbral dva izbirna predmeta, bosta ocenjena oba in obe oceni vpisani v spričevalo. Če je učenec izbral tri predmete, bodo prav tako ocenjeni vsi trije, vse tri ocene bodo vpisane v spričevalo. Učenec napreduje v naslednji razred le v primeru, da ima vse predmete, torej tudi izbirne, ocenjene s pozitivno oceno.
Oprostitev sodelovanja pri izbirnih predmetih
Učenec 7., 8. in 9. razreda, ki obiskuje glasbeno šolo z javno veljavnim programom (v našem primeru je to Glasbena šola Ilirska Bistrica), je na predlog staršev lahko oproščen sodelovanja pri izbirnih predmetih. O oprostitvi odloči ravnatelj.
Starši posredujejo pisno vlogo, ki ji priložijo potrdilo o vpisu v glasbeno šolo. V vlogi se zapiše, ali želijo, da je učenec oproščen pouka izbirnih predmetov v celoti ali le v eni uri tedensko. V primeru naknadnega vpisa v glasbeno šolo starši posredujejo vlogo najkasneje do 31. avgusta.
Postopek izbire:
marec – prvi krog
april, maj – drugi krog
maj – oblikovanje skupin izbirnih predmetov in seznanitev učencev in staršev z razvrstitvijo
junij – usklajevanje, premiki učencev pri razvrstitvi in dokončno oblikovanje skupin
SEZNAM OBVEZNIH IZBIRNIH PREDMETOV ZA ŠOLSKO LETO 2025/2026
RETORIKA (9. razred)
Retorika je nauk o govorništvu oz. spretnosti govorjenja. Učenci se seznanijo s pojmi prepričevanja in argumentiranja ter se naučijo samostojnega, smiselnega in kritičnega izražanja stališč. Spoznavajo etiko dialoga, razlike med dobrimi in slabimi argumenti, učijo se javnega nastopanja ter odpravljanja težav pri javnem nastopanju – kako se sprostiti, premagati uničujočo tremo in si okrepiti samozavest. Seznanijo se tudi z nastankom in zgodovino retorike. Retorika je tako namenjena tistim učencem, ki bi radi zmanjšali tremo in oblikovali dobre in prepričljive govore pri javnem nastopanju.
POSKUSI V KEMIJI (8. in 9. razred)
Splošni cilji predmeta
Učenci:
- utrdijo in poglobijo znanje kemije in naravoslovja,
- razvijajo spretnosti in veščine za varno in učinkovito delo,
- spoznajo osnovne laboratorijske tehnike dela,
- razvijajo sposobnost načrtovanja, izvajanja, opazovanja, zbiranja, beleženja, analize, postavljajo zaključke in ocenijo smiselnost rezultatov.
Kaj bomo delali?
- samostojno izvajanje eksperimentov
- izdelovanje modelov atomov in periodnega sistema
- preučevanje dela pomembnih kemikov
Kako bomo ocenjevali?
- eksperimentalne spretnosti in veščine
- izdelek – atom ali periodni sistem
- predstavitve kemikov
VERSTVA IN ETIKA (7., 8. in 9. razred)
Izbirni predmet verstva in etika navaja in pripravlja učence, da zrelo premišljujejo ter se sproščeno in spoštljivo pogovarjajo o religiji ter osebnih in družbenih vprašanjih, ob katerih se pojavlja. Z vidika nadaljnjega izobraževanja se bo učencem tovrstno znanje obrestovalo pri družboslovnih predmetih, predvsem slovenskem jeziku in književnosti, zgodovini, geografiji, filozofiji, sociologiji, saj je tovrstna tematika povezana s snovjo pri družboslovnih študijih.
Predmet je nekonfesionalen, kar pomeni, da ne gre za uvajanje v določeno religijo in vzgajanje zanjo. Ne pričakuje se pripadnost učencev in učiteljev neki veroizpovedi, niti se ne preverja verske opredeljenosti. Tako je predmet namenjen vsem učencem, ne glede na to, ali obiskujejo verouk ali ne, ali so pripadniki krščanske ali druge veroizpovedi.
Predmet lahko učenci izberejo v 7., 8. in 9. razredu, predmet ni vezan na razred. Predmet je trileten (verstva in etika 1, 2, 3), a je možna izbira tudi samo eno ali dve leti. Pouk poteka eno uro tedensko. Snov pri pouku je razdeljena po sklopih oziroma temah, med katerimi so nekatere obvezne, nekatere pa izbirne (izbere jih učitelj ob upoštevanju interesov učencev).
Verstva in etika 1: verstva sveta, krščanstvo, islam, budizem, vzori in vzorniki, enkratnost in različnost, azijska verstva, tradicionalne religije, nova religiozna gibanja, reševanje nasprotij, človek in narava.
Verstva in etika 2: ljudje in verstva – religijska kultura, religije: skupnost, obredi, simboli, izkustvo, življenjska vodila religij, svoboda, vest, odgovornost, družina, prijateljstvo, ljubezen, spolnost, delo in poklic, religijske skupnosti – družbene skupnosti, magija, okultizem, religija, egocentričnost in solidarnost v stiskah, sanje, želje, cilji, razočaranja.
Verstva in etika 3: Biblija, krščanstvo in zahodna civilizacija, religije in vprašanje smisla življenja, rast krščanstva in njegove delitve, razsvetljenstvo, krščanska inspiracija v delovanju pomembnih osebnosti slovenske zgodovine, verska (ne)strpnost, verske vojne, znanost in vera, ateizem in humanizem.
ŠAHOVSKE OSNOVE (7., 8. in 9. razred)
Izbirni predmet šahovske osnove lahko izberejo učenci 7., 8. in 9. razreda. Namenjen je šahovskim začetnikom.
Pri izbirnem predmetu šahovske osnove se bomo v 35 urah seznanili s šahovsko kulturo, šahovskimi pravili, šahovskimi otvoritvami ter s splošno šahovsko teorijo. Naučili se bomo igrati proti figuram in ne proti nasprotniku. Iskali bomo najboljše načrte in poteze, seveda brez matov, patov, ujetih figur in remijev ne bo šlo.
Učne vsebine bomo utrjevali na delovnih listih, igrali šah med seboj in s pomočjo računalniških programov. Ocenjeno bo učenčevo delo in sodelovanje pri pouku kot tudi odnos do predmeta. Ob koncu učnega programa bo učenec predstavil svoje šahovsko gradivo v obliki mape ali plakata.
ŠPORT ZA ZDRAVJE (7., 8. in 9. razred)
Namen enoletnih predmetov je spoznavanje novih športov, ki jih v obveznem šolskem programu ni mogoče izvajati, so pa z vidika športno-rekreativnih učinkov pomembni za kakovostno preživljanje prostega časa v vseh življenjskih obdobjih. Vsebine in izpeljava izbirnih predmetov omogočajo spoznavanje različnih vplivov gibalnih dejavnosti na zdravje, razumevanje pomena telesne in duševne sprostitve, nadomeščanje negativnih učinkov sodobnega življenja ter pridobivanje znanj, ki učencem omogočajo, da si v prostem času izberejo sebi primerne športne vsebine in obremenitve. Pri športu za zdravje je poudarek predvsem na igri. Vsebine so zelo podobne kot pri pouku športa. Te so: atletika, odbojka, košarka, nogomet, badminton, namizni tenis, florbol in gimnastika.
Plesne dejavnosti – Ples (7., 8. in 9. razred)
Rad/a plešeš ob ritmih moderne glasbe? Potem je ples pravi izbirni predmet zate!
Ples je tista umetnostna zvrst, pri kateri lahko učenci v največji meri sodelujejo z lastno aktivnostjo in ustvarjalnostjo kot posamezniki in v skupini. Pridobijo na samozavesti in z njim si pomagajo oblikovati lastno podobo, hkrati s tem pa ples vpliva sproščujoče in daje možnost telesnega izražanja. Predmet je namenjen učencem, ki uživajo v raznovrstnih plesnih ritmih in želijo spoznati moderne plesne zvrsti. Učenci se bodo naučili izvajati osnovne in sestavljene plesne korake gibalno plesne aerobike in jazz plesa ter se seznanili z elementi sodobnih plesov, npr. hip hopa, popa in individualnega plesa z latinsko ameriškimi ritmi …
Tekom šolskega leta učenci nastopajo na različnih šolskih prireditvah in pripravijo lastno koreografijo.
LIKOVNO SNOVANJE (7., 8. in 9. razred)
Program izbirnega predmeta Likovno snovanje dopolnjuje in nadgrajuje osnovni program likovne vzgoje. Izvaja se eno uro na teden v obsegu 35 ur letno.
Učenci lahko zaključijo eno leto trajajoči program, ki je namenjen predvsem razvoju likovnih zmožnosti in razvoju kreativnosti. Izbira predmeta likovno snovanje ni pogojena z obiskom likovnega snovanja v 7. oziroma v 8. razredu.
Program omogoča poglobljeni razvoj zmožnosti opazovanja predmetov in prostora, tridimenzionalnega oblikovanja, pravilnega upodabljanja na dvodimenzionalni ploskvi ter eksperimentiranja s sodobnimi načini oblikovanja in ustvarjanja, kot je recimo računalnik, pametni telefon, filmska umetnost …
Pouk predmeta likovno snovanje poteka v obliki delavnic, kjer učenci s pomočjo različnih materialov ustvarjajo oz. rešujejo likovne naloge in oblikujejo uporabne izdelke. Metode dela so prilagojene likovnim problemom s poudarkom na razvijanju izvirnosti in osebnega izraza posameznega učenca.
NEMŠČINA (7., 8. in 9. razred)
Nemščino izberejo učenci, ki so predmet obiskovali kot (ne)obvezni izbirni predmet v prejšnjem šolskem letu in želijo z učenjem nadaljevati ter razširiti svoje znanje. Poteka v obsegu 2 šolskih ur na teden.
Pri nemščini se bodo učenci v 7., 8. in 9. razredu usposobili za osnovno komuniciranje v nemščini, lažje navezovanje stikov in ravnanje v določenih situacijah ter pridobili vedenje o nemških deželah in kulturi. Nadgradili bodo osnove nemškega jezika in pri tem razvijali vse štiri jezikovne spretnosti: bralno, slušno, govorno in pisno. Poudarek bo še vedno na komunikaciji in razumevanju sogovornika. Obravnavali bomo teme iz vsakdanjega življenja: predstavitev sebe in svojih prijateljev, opis živali, moj vsakdan, šola, družina, prosti čas, moja soba, prehrana in zdravje …
SODOBNA PRIPRAVA HRANE (7., 8. in 9. razred)
POTEK DELA: Predmet temelji na praktičnem delu, v povezavi s teorijo, zato bodo tedensko oz. na 14 dni izvedene blok ure (2 uri skupaj). S predhodnim dogovorom, odvisno od zahtevnosti praktičnega dela, tudi 3 ure.
KRATEK OPIS PREDMETA: Delo bo potekalo v gospodinjski učilnici, kjer bodo učenci skozi teorijo in predvsem praktičnim delom (kuhanjem) poglabljali svoje znanje iz predmeta gospodinjstvo 6. Spoznali in usvajali bodo različne mehanske in toplotne postopke priprave jedi. Naučili se bodo pripraviti prehransko uravnotežene obroke ter jedilnike. Obiskali bomo živilsko-predelovalni obrat v domačem kraju oz. okolici.
ANSAMBELSKA IGRA (7., 8. in 9. razred)
V času rednega poteka pouka glasbene umetnosti je zaradi obilice snovi in različnih obveznosti vsekakor na voljo premalo časa, da bi učenci večkrat počeli tisto, kar je temeljni namen glasbe same – njeno praktično izvajanje, poslušanje, podoživljanje in spoznavanje glasbe s prijaznejše plati do učenca. Na naštetih dejavnostih bo tudi največji poudarek izbirnega predmeta.
Učenci bodo oblikovali glasbeno skupino s klasičnimi ali popularnimi inštrumenti. Posledično se bodo preko izvajanja glasbe pobliže spoznali in navajali na samostojno orientacijo v izbranih partiturah ter izražali svojo kreativnost v lastnih skladbah in zapisih.
Predmet je naravnan k učenčevi lastni kreativnosti, čutenju glasbe in svobodnemu izražanju ter uživanju v stiku z glasbo. Na tej točki učitelj postane zgolj mentor, organizator in soustvarjalec, kajti v ospredju so glasbene potrebe učencev, ki tudi sami pomagajo in sodelujejo pri oblikovanju dela. Predmet je naravnan tako k individualizaciji, učencu samemu, kot tudi k skupnemu sodelovanju in složnosti celotne glasbene skupine. Pri predmetu so zelo uspešni tako učenci z glasbenimi izkušnjami kot tudi tistim, ki le-teh še nimajo in imajo željo po izvajanju in tesnejšem stiku z glasbo.
RAČUNALNIŠTVO-UREJANJE BESEDIL (7., 8. in 9. razred)
Izbirni predmet Urejanje besedil se navezuje na področje računalništva, specifično na pripravo in oblikovanje dokumentov. Učenci bodo pridobili osnovna znanja in veščine za uporabo računanlika pri oblikovanju in urejanju besedil.
Pri predmetu je poudarek na praktičnem delu in znanju, saj se bodo učenci naučili uporabljati urejevalnike besedil in njihove glavne funkcije – vnos in oblikovanje besedila, vključevanje slik in tabel v dokument, pripravo kazala idr. Tako bodo skozi naloge razvijali spretnosti priprave dokumentov za tisk ali elektronsko posredovanje. Poleg tega bodo spoznali delovanje računalnika, njegovo strojno in programsko opremo.
HRVAŠČINA (7., 8. in 9. razred)
Učenje hrvaščine kot sosednjega jezika je eden pomembnejših razlogov za uvajanje hrvaščine kot
izbirnega predmeta v osnovno šolo.
Učenje hrvaškega jezika je drugačno od učenja ostalih jezikov, je enostavnejše, saj nam je jezik blizu
pa tudi zabavnejše, saj iščemo razlike med jezikoma in lažne besedne prijatelje.
Hrvaščina je edini jezik, ki ga uporablja večina od nas, zato učenje temelji na praktičnih primerih
(kako na morju naročiti sladoled, kako se spoprijateljiti, kako se izražati vljudno in okoliščinam
primerno) podkrepljeno s slovnico, ki nam pomaga, da se znebimo dvomov in nerodnih jezikovnih
napak. Zagotovo se bodo z učenci lahko veliko naučili tudi starši.
Učenec tako pridobiti osnovno jezikovno znanje, jezikovno kulturo in sposobnosti za rabo hrvaščine v
vseh sporazumevalnih položajih in vrstah besedila. Razvija samozavest pri rabi hrvaščine v vseh
oblikah jezikovne dejavnosti ter spoznava podobnosti in razlike na kulturnem in socialnem področju
ostalih slovanskih držav.
Hrvaška kultura in jezik sta nam v obmejni občini tako blizu pa vendar tako daleč, ko je potrebno
uporabiti pravo izrazje v sporazumevanju ali napisati preprost slovnično pravilni sestavek.
VEZENJE (7., 8. in 9. razred)
Cilj predmeta je, da se učenci naučijo osnovnih tehnik vezenja in jih uporabijo za
ustvarjanje lastnih izdelkov. Naučili se bodo upravljati s šivalnim strojem in zašiti
manj zahtevna oblačila ali druge izdelke po želji (npr. predpasnik, tunika oz. po želji).
Vsebina predmeta obsega:
– Spoznavanje z materialom in orodjem za vezenje
– Učenje osnovnih tehnik vezenja
– Izdelava preprostih vzorcev in motivov
– Vezenje na različne materiale (npr. blago, papir)
– Ustvarjanje lastnih izdelkov
STARINSKI IN DRUŽABNI PLESI (7., 8. in 9. razred)
V tem izbirnem predmetu bomo raziskovali svet družabnih plesov. Cilj predmeta je,
da se učenci naučijo osnovnih korakov različnih plesov, ki jih lahko plešejo v plesnih
dvoranah, na zabavah ali odprtih plesiščih. Ples je oblika izražanja, umetnosti in
zabave.
Vsebina predmeta obsega:
- Učenje osnovnih korakov različnih družabnih plesov, kot so angleški valček,
dunajski valček, polka, cha cha cha, techno swing, disco fox, bachata, salsa
ipd.
- Spoznavanje z različnimi ritmi in plesnimi figurami.
– Razvijanje plesne drže in vodenja plesnega para pri standardnih družabnih
plesih.
- Učenje sodelovanja v paru, prenašanja teže, vodenja in sledenja.
ZGODOVINA: ODKRIVAJMO PRETEKLOST DOMAČEGA KRAJA (7. in 8. razred)
V tem izbirnem predmetu se bomo podali na razburljivo potovanje v preteklost
našega domačega kraja. Cilj predmeta je, da učenci spoznajo bogato zgodovino
kraja, v katerem živijo, razvijajo raziskovalne veščine in se naučijo kritično vrednotiti
zgodovinske vire. Pri predmetu bi spoznavali srednjeveške zgodbe, kako smo
potovali, slovenske vojake in selitve. V okviru predmeta bi sodelovali s Parkom
Škocjanske jame in pripravili raziskovalno nalogo.
Dejavnosti:
– Spoznavanje pomembnih zgodovinskih dogodkov in osebnosti, povezanih z
našim krajem.
– Raziskovanje lokalnih virov zgodovinskih informacij.
– Učenje o metodah zgodovinskega raziskovanja in interpretacije.
– Intervjuvanje starejših prebivalcev in zbiranje njihovih spominov.
– Priprava projekta, ki bo predstavil zgodovino našega kraja.